Της Πατρώνη Λάουρας - Λογοθεραπεύτρια
Το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, αρκετά όμως είναι τα παιδιά που δεν ακολουθούν την τυπική πορεία ανάπτυξης του λόγου με αποτέλεσμα η χρονολογική τους ηλικία να μην συμβαδίζει με την αναπτυξιακή.
Το κάθε παιδί λοιπόν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μοναδικό και οι γονείς να μην μπαίνουν στη διαδικασία σύγκρισης της γλωσσικής εξέλιξης του παιδιού τους με άλλα, γιατί πολλές φορές αυτό οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα. Με αποτέλεσμα κάποιες φορές ή να ανησυχούν πολύ νωρίς και χωρίς λόγο ή κάποιες άλλες φορές να καθυστερούν τη θεραπευτική παρέμβαση.
Τι μπορεί να παρατηρήσει ένας γονιός;
Στην καθημερινή του επαφή με το παιδί του, ο γονιός σίγουρα μπορεί να εντοπίσει κάποιες αποκλίσεις σε σχέση με τη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη.
Τα τρία βασικά χαρακτηριστικά που μπορεί να τον κάνουν να υποψιαστεί ότι κάτι δεν πάει καλά είναι :
Αυτό που μπορεί να κάνει με απόλυτη σιγουριά ένας λογοθεραπευτής είναι να αξιολογήσει το επικοινωνιακό και γλωσσικό δυναμικό του παιδιού και να κρίνει αν χρήζει λογοθεραπευτικής παρέμβασης ή όχι.
Αρκετές είναι οι περιπτώσεις παιδιών (κυρίως στην ηλικία των 12-24 μηνών) που ξεπερνούν μόνα τους τις όποιες δυσκολίες έχουν εμφανίσει. Σίγουρα όμως ένα παιδί που είναι στην ηλικία των 5,5-6 ετών και δεν έχει ακόμα κατακτήσει όλα όσα θα έπρεπε τότε οι πιθανότητες να ξεπεράσει μόνο του τις δυσκολίες αυτές μειώνονται.
Μόνο από έναν λογοθεραπευτή μπορεί να γίνει η διάκριση ανάμεσα σε σημαντικά αναπτυξιακά γλωσσικά σημεία και σε λιγότερο σημαντικά στα οποία υπάρχει περιθώριο αναμονής.
Συμβουλή: Μην πανικοβάλεστε αμέσως, δώστε λίγο χρόνο στο παιδί σας, παρατηρήστε το και μετά ζητήστε μια συμβουλή από έναν λογοθεραπευτή.
Το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, αρκετά όμως είναι τα παιδιά που δεν ακολουθούν την τυπική πορεία ανάπτυξης του λόγου με αποτέλεσμα η χρονολογική τους ηλικία να μην συμβαδίζει με την αναπτυξιακή.
Το κάθε παιδί λοιπόν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μοναδικό και οι γονείς να μην μπαίνουν στη διαδικασία σύγκρισης της γλωσσικής εξέλιξης του παιδιού τους με άλλα, γιατί πολλές φορές αυτό οδηγεί σε λάθος συμπεράσματα. Με αποτέλεσμα κάποιες φορές ή να ανησυχούν πολύ νωρίς και χωρίς λόγο ή κάποιες άλλες φορές να καθυστερούν τη θεραπευτική παρέμβαση.
Τι μπορεί να παρατηρήσει ένας γονιός;
Στην καθημερινή του επαφή με το παιδί του, ο γονιός σίγουρα μπορεί να εντοπίσει κάποιες αποκλίσεις σε σχέση με τη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη.
Τα τρία βασικά χαρακτηριστικά που μπορεί να τον κάνουν να υποψιαστεί ότι κάτι δεν πάει καλά είναι :
- Αν η ομιλία του παιδιού του τραβάει την αρνητική προσοχή των ακροατών.
- Αν η ομιλία του παιδιού του δεν γίνεται αντιληπτή από τρίτους.
- Αν η ομιλία προκαλεί δυσφορία στο ίδιο το παιδί. ( τραυλισμός )
- Άλλαξε κάτι σε αυτό το διάστημα;
- Είναι στάσιμη η δυσκολία που εντοπίσατε ή μειώθηκε;
- Χειροτέρεψε και επιδεινώθηκε;
- Το παρατήρησε και κάποιος άλλος;
Αυτό που μπορεί να κάνει με απόλυτη σιγουριά ένας λογοθεραπευτής είναι να αξιολογήσει το επικοινωνιακό και γλωσσικό δυναμικό του παιδιού και να κρίνει αν χρήζει λογοθεραπευτικής παρέμβασης ή όχι.
Αρκετές είναι οι περιπτώσεις παιδιών (κυρίως στην ηλικία των 12-24 μηνών) που ξεπερνούν μόνα τους τις όποιες δυσκολίες έχουν εμφανίσει. Σίγουρα όμως ένα παιδί που είναι στην ηλικία των 5,5-6 ετών και δεν έχει ακόμα κατακτήσει όλα όσα θα έπρεπε τότε οι πιθανότητες να ξεπεράσει μόνο του τις δυσκολίες αυτές μειώνονται.
Μόνο από έναν λογοθεραπευτή μπορεί να γίνει η διάκριση ανάμεσα σε σημαντικά αναπτυξιακά γλωσσικά σημεία και σε λιγότερο σημαντικά στα οποία υπάρχει περιθώριο αναμονής.
Συμβουλή: Μην πανικοβάλεστε αμέσως, δώστε λίγο χρόνο στο παιδί σας, παρατηρήστε το και μετά ζητήστε μια συμβουλή από έναν λογοθεραπευτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου